Fotografering av öl för Not For Sale Ale

Simon från Regnet.co frågade om jag kunde hjälpa till med ölbilder för Not For Sale Ale.

Not For Sale är en organisation som arbetar mot human trafficking,
och all vinst från Not For Sale Ale går till att stödja deras arbete.
Snacka om bra grej.
Jag fick alltså tillfälle att fotografera öl samtidigt som jag fick hjälpa till med fina bilder till en riktigt bra sak.
Kunde knappast bli bättre!

Men hur gör man då?
När man fotograferar öl.

Det visste jag inte riktigt, så det var dags att använda internets starka krafter för att ta reda på det.

Så här tolkade jag facit.
Som alltid så jobbar jag med en lampa åt gången, det är enklast så.
Först satte jag ett ljus från vänster, en 1x4 softbox genom Rosco diffpapper.
Jag fortsatte med ett identiskt ljus från höger.
Även detta bestod av en 1x4 softbox genom Rosco diffpapper.
Då såg det ut så här.

Här är flaskan ljussatt med 1x4 softbox genom Rosco diffpapper både från höger och vänster.

Här är flaskan ljussatt med 1x4 softbox genom Rosco diffpapper både från höger och vänster.

 

Fint! Men etiketten då?
Ja, den ska såklart också synas.
Softboxen längst upp i bilden nedan lyser på etiketten och bakgrunden.

På sidorna syns 1x4 softboxarna och diffpappret. Längst upp i bild syns softboxen från Chimera som jag använder för att ljussätta både etikett och bakgrund.

På sidorna syns 1x4 softboxarna och diffpappret. Längst upp i bild syns softboxen från Chimera som jag använder för att ljussätta både etikett och bakgrund.

Etiketten ljussatt med en softbox.

Etiketten ljussatt med en softbox.

För att få lite ljus i flaskan så klippte jag ut ett vitt papper med ungefär samma form som flaskan.
Detta ställdes bakom flaskan för att agera reflektor.
Det är lite pilligt, och lätt hänt att det ramlar omkull.

Det är inte helt lätt att få den flaskformade reflektorn att stå upp.

Det är inte helt lätt att få den flaskformade reflektorn att stå upp.

Men med lite fix och trix lyckades jag få det att stå upp, och här ser man direkt hur det lyser upp flaskan.
Som ni ser så är det lite hackigt utklippt och det syns väldigt tydligt nu.

Med lite trix och tungan rätt i munnen så står reflektorn till slut bakom flaskan.

Med lite trix och tungan rätt i munnen så står reflektorn till slut bakom flaskan.

Nu kommer trolleriet som tar spektaklet till nästa nivå
Först sprayar jag ”Dulling Spray” på flaskan, vilket ger den en matt yta.
Sedan sprayar jag på en blandning som består av hälften vatten och hälften glycerol.
Glycerol gör att dropparna sitter kvar och inte dunstar eller rinner av som rent vatten gör.
Med detta applicerat ser det ut så här.

Flaskan preppad med dulling spray och glycerol.

Flaskan preppad med dulling spray och glycerol.

Nu tyckte vi att vi hade bilden, men att kompositionen kunde bättras på lite.
Kameravinkeln justerades en aning och sedan var det dags att gå vidare och börja med nästa bild.

Slutbilden
Nedan kan ni se den retuscherade slutbilden.
Mycket jobb, men väldigt roligt.

Så här blev den färdiga bilden av Not For Sale Ale Craft Lager.

Så här blev den färdiga bilden av Not For Sale Ale Craft Lager.

Här ser ni även resten av bilderna vi tog denna dag.

Glaset har preppats med dulling spray och glycerol, precis som flaskan.

Glaset har preppats med dulling spray och glycerol, precis som flaskan.

Not For Sale Ale och Craft Lager

Not For Sale Ale och Craft Lager

Not For Sale Ale presentförpackning med Craft Lager och Ale

Not For Sale Ale presentförpackning med Craft Lager och Ale

Gruppbild med 18 personer i studio

För ett tag sedan så fick jag en förfrågan om att ta en gruppbild i studion.
Inga problem, sa jag, utan att tänka så mycket mer på det.

När dagen väl började närma sig så var det dags att fundera på hur det här skulle gå till.
Jag räknade ut att det rörde sig om arton personer, varav nio barn, som skulle fotograferas.

En kort stund tänkte jag att jag hade tagit mig vatten över huvudet, men alternativet att ge upp existerade såklart inte.

Min erfarenhet av att ta gruppbilder i studio var liten.
Alltså krävs det planering.
Min erfarenhet av att fotografera barn säger att de ledsnar snabbt.
Då menar jag snabbt som i att man knappt hinner fokusera med kameran.
Med nio barn finns det inte utrymme att strula med ljuset, de hinner helt enkelt ledsna.
Alltså krävs det planering.

Med det i bakhuvudet insåg jag att allt måste vara klart när de kommer.
Ljuset måste sitta och kompositionen vara klar.

Men hur gjorde du då?

Vi har en rundfond som sträcker sig över två väggar i studion.
Den är vit, och vitt betyder låg kontrast.

Jag ville ha en stor ljuskälla som tillät att personerna kunde röra sig en del.
Samtidigt ville jag försöka få till en del kontrast i bilden.

Jag insåg också att jag behövde testa ljussättningen dagen innan det var dags.

Tre blixtar riggades, med stora paraplyer, riktade nedåt, en aning framför gruppen.
På paraplyerna monterades diffusion för att mjuka upp ljuset.

Tre stycken Profoto Umbrella Deep-paraplyer står för ljuset.

Tre stycken Profoto Umbrella Deep-paraplyer står för ljuset.

För kontrastens skull placerade jag ut så många svarta väggar jag kunde.
Här hade det gått att göra mer, men det blir snabbt trångt samtidigt som jag ville ha ett hyfsat stryktåligt set.

Hur gick det då?

Det visade sig att jag satsat mina kort rätt - på planering och förberedelser.
När alla väl var på plats löste sig allting nästan per automatik.

Den färdiga bilden.

Den färdiga bilden.

Och här står jag och är mallig med den slutgiltiga bilden, inramad och klar.

Mallig fotograf som klarade uppdraget. Foto: Viktor Fremling.

Mallig fotograf som klarade uppdraget. Foto: Viktor Fremling.

Fotografering av iPhone 6 Plus för Blocketannons

Förra veckan berättade jag att produktfoto är ett nytt spår för mig.

Ett perfekt tillfälle att få öva på detta var när jag skulle sälja min iPhone 6 Plus.
Det var bara att kliva in i studion och börja ljussätta om det skulle bli någon bild och annons.

Telefonen med kartong lades på en metallskiva, kameran riggades på stativ och kompositionen bestämdes.

Jag började med att sätta ett ljus bakifrån.
Detta ljus bestod av en blixt med reflektor på som slås genom Rosco diffusionspapper samt en vit plexiglasskiva.

Kameran till höger i bild. Till vänster syns ljuset bakifrån som slås genom diffusionspapper och en plexiglasskiva.

Kameran till höger i bild. Till vänster syns ljuset bakifrån som slås genom diffusionspapper och en plexiglasskiva.

Det ljuset lyser upp överdelen av produkten, dvs själva telefonen och ovansidan av kartongen, samt metallskivan som den är placerad på.

Ljuset bakifrån lyser upp metallskivan och ovansidan av produkten.

Ljuset bakifrån lyser upp metallskivan och ovansidan av produkten.

För att få ljus på den kortsida av kartongen som syns från kameran så ställde jag in en vit kapaskiva som studsade tillbaka ljus mot produkten.

Kapaskiva studsar tillbaka ljus på produkten.

Kapaskiva studsar tillbaka ljus på produkten.

Kartongens kortsida upplättad.

Kartongens kortsida upplättad.

Nu var det dags att få lite ljus på kartongens långsida.

Jag ville ha en gradient på långsidan, alltså en toning.
Till detta använde jag mig av en liten softbox som kanske verkar vara helt galet riktad.
Genom att rikta softboxen på det här viset så kan jag använda mig av så kallad "feathering" och få en gradient på kartongens långsida.

När jag lägger till det här ljuset så får jag en ny skugga till vänster om produkten.
Jag får även reflektioner i telefonen som jag inte vill ha.
Detta löser jag genom att sätta upp en svart flagga för att ta bort det oönskade ljuset

Genom att använda en svart flagga kan jag ta bort oönskat ljus.

Genom att använda en svart flagga kan jag ta bort oönskat ljus.

Produktfotografering-iPhone_6_Plus-Emil_Andersson_Foto-6

Nu var det bara en liten detalj kvar, jag ville få med äpplet på displayen.
Jag släckte alla lampor, inkl. blixtarnas inställningsljus, och tog en bild med lång slutartid samtidigt som telefonen startade.
Nu var jag nöjd och kunde äntligen lägga upp min annons.

Med lång slutartid och mörklagd studio kunde jag få med äpplet på displayen utan att behöva lägga ihop flera bilder i efterhand. Den här bilden är oredigerad och är den som användes i min Blocketannons.

Med lång slutartid och mörklagd studio kunde jag få med äpplet på displayen utan att behöva lägga ihop flera bilder i efterhand. Den här bilden är oredigerad och är den som användes i min Blocketannons.

Hur gick det då?

Vid första försöket avvisades annonsen.
Man får inte använda tillverkarens produktbilder på Blocket.
Det får anses som ett ganska bra betyg tycker jag.

Vid nästa försök bifogade jag även en bild av ljussättningen.
Då gick det bra, och telefonen var såld redan dagen efter.

 

Inget Photoshop alltså?

Jag kunde inte låta bli att städa i bilden vid ett senare tillfälle.
Damm har plockats bort och en flisa i kartongen har snyggats till.

Jag har även lagt en gradient över skärmen och höjt kontrasten i bilden.
Så här i efterhand tycker jag att originalbilden är bättre.

I Photoshop har jag höjt kontrasten och lagt en gradient över skärmen.

I Photoshop har jag höjt kontrasten och lagt en gradient över skärmen.

Produktfotografering

Ett av mina mål för 2017 är att fördjupa mig i produktfoto.

På ett sätt ganska enkelt, i och med att jag inte ägnat mig åt produktfoto alls tidigare, men på många andra sätt en utmaning då det innebär helt andra utmaningar än jag är van vid. Utmaningar är bra.

Så här i början blir det mest att jag fotograferar något jag enkelt får tag i enkelt.
Att plåta mycket känns viktigare än att plåta ”rätt” saker just nu.

Denna gång blev det en Sonos-högtalare som fanns i studion.
Tanken var en enklare katalogbild.

Jag började med att sätta ett ljus bakifrån genom diffusionspapper.

Högtalaren står på en vit plexiglasskiva.

Kameran jag använder är en Nikon D750. För denna fotografering använde jag objektivet 70-200/2,8.

Kameran jag använder är en Nikon D750. För denna fotografering använde jag objektivet 70-200/2,8.

Efter det riggade jag en till lampa från vänster. Även denna slog jag genom diffusionspapper.

För att lätta upp bilden till höger så ställde jag upp en vit frigolitskiva för att studsa tillbaka ljus.

Nu var bilden egentligen klar, men eftersom att det är detaljerna som gör helheten så ville jag att den lilla dioden på högtalaren skulle lysa.

Jag släckte ner alla lampor i studion, och även inställningsljuset på blixtarna, och ställde in kameran på en lång slutartid för att fånga upp ljuset från den lilla lampan.

Så här blev resultatet.

Med en lång slutartid och nedsläckt studio så kunde jag fånga den lysande dioden i bilden.

Med en lång slutartid och nedsläckt studio så kunde jag fånga den lysande dioden i bilden.

Verksamhetsbilder för Korpen - Vattenträning

Korpen var i behov av verksamhetsbilder att använda till utbildningsmaterial och bildbank.
Jag åkte till Gotland för att dokumentera ett vattenträningspass.

Fotografering av vinnare - Swedish Learning Awards

För ett tag sedan så fick jag en förfrågan om att fotografera vinnarna vid Swedish Learning Awards. Festen och prisutdelningen ägde rum på hotellet Courtyard Stockholm Kungsholmen. Jag riggade upp mina blixtar i foajén och sedan var det bara att vänta in de lyckliga vinnarna efter att de tagit emot pris på scenen.

Bandit Rock Awards 2016

I tisdags gick Bandit Rock Awards 2016 av stapeln.
Jag var på plats som Bandits officiella fotograf.

Jag började med att fotografera gästerna vid en fotovägg som var riggad precis vid entrén.

Sabaton och Mattias Kling

Mustasch

Jan Johansen

När gästerna hade anlänt var det bara för mig att rigga ner och springa iväg till galan för att dokumentera liveframträdanden och prisutdelningar.

Banden som uppträdde var Casablanca, Royal Republic, Lillasyster och Ghost.

Ghost tog hem pris i kategorierna Bästa svenska grupp, Bästa svenska album och Bästa svenska live-akt.

Ghost vann pris i alla svenska kategorier


Verksamhetsbilder för Korpen - EFIT

Korpen var i behov av verksamhetsbilder att använda till utbildningsmaterial och bildbank.
Jag åkte till Gotland för att dokumentera en utbildningsdag i träningsformen EFIT.